När du har lagt din order på k-rauta.se får du en orderbekräftelse på ditt köp med beräknat avsändningsdatum. Vidare skickas en SMS-avisering i samband med att produkten lämnar lagret. Du får din order direkt hem till dig eller för uthämtning hos postombud, beroende på vilket leveranssätt du valt i samband med orderskapandet.
Vid hemleverans tar aktuell transportör kontakt med dig gällande bokning av passande tidpunkt för leverans av din beställning, så snart de mottagit godset på sin terminal.
När du skall få leverans via ombud får du en avisering om att ordern finns att hämta ut hos ditt ombud, ta med dig sändningsnummer och giltig legitimation. Normalt finns beställningen hos ditt ombud inom 2-5 arbetsdagar efter beställning. Enligt gällande villkor så måste du hämta din vara inom 7 dagar hos ditt Postnord-ombud, och inom 14 dagar hos ditt Schenker-ombud. Uteblir upphämtningen debiteras du summan av frakt- och returfraktskostnaden, dock alltid som lägst 100 SEK. Som kund hos oss har du avbeställningsskydd fram till dess att paketet har blivit uthämtat.
Om K-Rauta inte kan leverera inom avtalad tid ska vi informera dig som kund anledningen till förseningen, samt meddela en ny leveranstid. I dessa fall har du som kund rätt att häva köpet utan någon extra kostnad, inom skälig tid. Detta gäller även för specialbeställningar.
Avisering och leverans från leverantör
Vissa produkter skickas från leverantör hem till dig. När du gjort din beställning får du en orderbekräftelse på ditt köp när den behandlats får du en ny orderbekräftelse med ett uppdaterat avsändninngsdatum.
Våra leverantörer använder sig av varierande transportörer. Vissa av dessa transportörer kan enbart leverera mellan klockan 11-15 på vardagar. Om du inte kan vara hemma inom de tiderna kan din order hämtas på transportörens utlämningsställe. Hemleverans från extern leverantör innebär antingen till port/tomtgräns eller postombud, detta avgörs av storleken/vikten på beställningen och fraktkostnaden förblir oförändrad.