Vikt, volym och längd på godset påverkar vilken typ av hemleverans som är möjlig. Mindre produkter under 120 cm och 20 kg kan skickas till postombud eller varor som väger under 50 kg i volymvikt (faktisk volym x 280 kg=volymvikt). En beställning som är längre och tyngre än så, kräver hemleverans. Vid hemleverans tar aktuell transportör kontakt med dig gällande bokning av passande leveranstillfälle, så snart de har mottagit godset på sin terminal.
Hemleverans via ombud
När du skall få leverans via ombud får du en avisering om att ordern finns att hämta ut hos ditt ombud, ta med dig sändningsnummer och giltig legitimation. Normalt finns beställningen hos ditt ombud inom 2-5 arbetsdagar efter beställning. Enligt gällande villkor så måste du hämta din vara inom 7 dagar hos ditt Postnord-ombud, och inom 14 dagar hos ditt Schenker-ombud. Uteblir upphämtningen debiteras du summan av frakt- och returfraktskostnaden, dock alltid som lägst 100 SEK. Som kund hos oss har du avbeställningsskydd fram till dess att paketet har blivit uthämtat.
Hemleverans Standard
Vid Hemleverans Standard levereras godset så nära port/tomtgräns som transportbilen kan komma. Bärhjälp ingår inte. Hemleverans Standard kan beställas av varor upp till 250 kg. Leveranstiden beräknas normalt till mellan 2-5 arbetsdagar på lagerförda produkter. Under pågående kampanjer kan leveransen ta några dagar extra pga. högre belastning.
Hemleverans med kranbil
Vi erbjuder även hemleverans med kranbil. Detta leveransalternativ gäller för beställningar som väger över 250 kg och är längre än 2,4 meter. Tänk på att en kranbil kräver mycket utrymme, det måste finnas plats för bilen att köra fram och underlaget ska hålla för en tung lastbil. Vägen måste vara minst 4 meter bred, ha 4,5 meters friyta på höjden och klara en vikt på 25 000 kg. Din order blir lossad på anvisad plats (förutsatt att det inte finns några hinder för kranen), kranbilens räckvidd är 10 meter.
Hemleverans direkt från en leverantör
Vissa produkter skickas från leverantör hem till dig. När du gjort din beställning får du en orderbekräftelse på ditt köp, när den behandlats får du en ny orderbekräftelse med ett uppdaterat avsändningsdatum. Om du inte kan få din leverans inom avtalad tid ska vi informera dig som kund och i dessa fall har du som kund rätt att häva köpet utan någon extra kostnad, inom skälig tid.
Våra leverantörer använder sig av varierande transportörer. Vissa av dessa transportörer kan enbart leverera mellan klockan 11-15 på vardagar. Om du inte kan vara hemma inom de tiderna kan din order hämtas på transportörens utlämningsställe. Hemleverans från extern leverantör innebär antingen till port/tomtgräns eller postombud, detta avgörs av storleken/vikten på beställningen och fraktkostnaden förblir oförändrad.
Att tänka på när du tar emot en hemleverans
När hemleveransen kommer så ansvarar du för att ta emot och kvittera beställningen. Har inte den som står angiven som mottagare möjlighet att vara på plats när hemleveransen sker, kan ett ombud ta emot beställningen men måste då visa upp din och sin egen legitimation.
Om du tar emot leveransen utan att kvittera din försändelse, övergår fullt ansvar för leveransen till dig och du har inte möjlighet att reklamera skador som exempelvis transportskador eller väderskador.
Emballage
Emballaget runt produkerna och eventuellt lastpall ingår i beställningen och lämnas kvar hos dig. Chauffören tar inte med sig detta i retur.