Som kund har du 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Har du upptäckt ett fel, en skada eller defekt bör du skäligen meddela oss inom 2 månader, men med fördel omgående. Som kund har du rätt att reklamera en vara om dess egenskaper avviker från det som lovats enligt K-Rautas köpvillkor. Om en produkt skulle visa sig vara felaktig förbinder sig K-Rauta att i första hand byta ut, reparera eller tillhandahålla reservdelar till den och i andra hand kreditera dig som kund med motsvarande belopp. Reklamationsrätten omfattar inte produkter som anses blivit utsatta för normalt slitage.
K-Rauta garanterar att ersätta dig som kund för eventuella fraktkostnader samt andra kostnader som kan uppkomma i samband med reklamationen, här görs individuell bedömning i varje enskilt fall vad som räknas in i tillhörande omkostnader. Vid godkänd reklamation har K-Rauta äganderätt till produkten.
Garantin gäller endast produktionsfel, inte fel som uppkommit vid modifikation av produkten. Inköpskvitto/orderbekräftelse gäller som garantibevis.
Boka inte hantverkare förrän produkten är mottagen, kontrollerad och godkänd. Reklamationer görs innan montering. Monterad produkt anses vara godkänd produkt. Reklamationer på monterade produkter med synliga fel eller skador godtas därmed ej. Vid en reklamation där K-Rauta företar omleverans eller avhjälpande av felet ska eventuella fraktkostnader återbetalas till dig som kund. Återbetalningen sker inom 14 dagar från den dag som K-Rauta har tagit emot den reklamerande varan. Retur av varor samt återbetalning ska ske utan onödiga dröjsmål.
För vidare hantering av eventuella reklamationer, välj ett av följande alternativ:
- Besök närmsta K-Rauta varuhus. Ta med kvitto/orderbekräftelse och produkt. (Observera att vid större produkter eller fasta installationer kan det vara bättre att ta med bilder/filmer på skadan/problemet). Du har alltid rätt att reklamera din produkt i ett av våra varuhus oavsett leveranssätt.
- Du kan annars maila nedan information till kundservice@k-rauta.se
- Bilder/film och beskrivning på den defekta varan.
- Orderbekräftelse/kvittokopia.
- Dina kontaktuppgifter: namn, adress och telefonnummer.
Om den felaktiga produkten behöver skickas tillbaka till vårt lager sänder vi dig en returfraktsedel alt. bokar en returhämtning via transportör, för att du inte ska behöva ombesörja frakten själv. Paketet ska sedan skickas till:
Onninen AB
Bistagatan 22
702 27 Örebro
Vid eventuell tvist om reklamationsärenden följer enligt standard K-Rauta Allmänna Reklamationsnämndens (Box 174, 101 23 Stockholm) rekommendationer. Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
ARN: https://www.arn.se/
Allmänna Reklamationsnämnden,
Box 174
101 23 Stockholm
EU ODR: https://ec.europa.eu/odr
Läs mer om reklamationer för e-handeln här.